Онлайн-консультант фахівця з якості
E-журнал
Фільтр:
Всі
ISO 9001
ISO 45001
IFS
FSSC 22000
Технічне регулювання
Державний контроль і нагляд
Концепції харчової безпечності (НАССР, TACCP, VACCP)
Упаковка та маркування
Зберігання і транспортування
Метрологія
Екологічна, органічна та натуральна продукція
Експорт
Харчові відходи
Санітарні вимоги до приміщень і персоналу
Судова практика
Інші
ISO 22000
Ощадливе виробництво
Інтегровані системи менеджменту
Менеджмент-інструментарій
Ризик-менеджмент
Аудит
GlobalG.A.P
BRC
Безпечність сировини
Анонім
21.02.2023
Виробничий брак. Алгоритм дій
Альона Хоменко,
керівник служби якості ТОВ «Салекс Абсолют»

Діяльність будь-якого підприємства пов’язана з ризиками виникнення непередбачуваних витрат, які часто виникають через виробництво бракованої продукції.

 

Визначення терміна

Бракована продукція – продукція, яка не відповідає встановленим для неї вимогам щодо якості та безпечності.

Внутрішній брак – брак, виявлений у процесі виробництва.

 

Якість продукції залежить від дуже великої кількості чинників, на які доводиться зважати підприємству, щоб отримати бажану товарність.

 

Основні чинники, які впливають на виготовлення якісної продукції:

  • стан і наявність відповідного обладнання;
  • якість сировини;
  • технологічний процес;
  • працівники – їхні вміння, навички, відповідальність;
  • повнота, зрозумілість і доступність нормативної документації;
  • контроль за технологічним процесом тощо.

 

Головними завданнями, які стоять перед підприємством щодо недопущення потрапляння до споживача бракованої продукції, є:

  • виявлення можливих ризиків та мінімізації можливості їхньої реалізації;
  • виявлення невідповідної продукції під час виробничого процесу та проведення з нею відповідних коригувань/коригувальних дій або утилізації;
  • відкликання/вилучення невідповідної бракованої продукції, якщо вона вже перебуває за межами підприємства.

 

Виявлення невідповідної продукції на підприємстві

 

Щоб не допустити появи бракованої продукції за межами підприємства, необхідно визначити й встановити належні точки контролю. Найбільш типові з них наведено у таблиці 1.

 

Таблиця 1. Точки контролю продукції на виробничій лінії для виявлення можливого браку

Місце контролю

Рекомендовані дії для виявлення браку та їхня мета

Вхідний контроль

Відбракування невідповідної сировини та допоміжних матеріалів (лабораторний контроль, аналіз супровідної документації, органолептична оцінка тощо)

Контроль за виробничою діяльністю

Забезпечує правильність виконання встановлених виробничих вимог на кожному технологічному етапі

Контроль за готовою продукцією

Забезпечує підтвердження відповідності продукції заданим показникам якості та безпечності (лабораторний контроль на підприємстві, вибірковий періодичний контроль у субпідрядній лабораторії тощо)

Метрологічний контроль

Забезпечення точності вимірювань

Контроль за станом технологічного обладнання

Запобігання виникненню браку через несправність виробничого обладнання

 

Але навіть добре налагоджена система контролю не завжди може захистити підприємство від виробництва бракованої продукції. У разі появи внутрішнього браку є стандартна процедура його списання.

 

Алгоритм

 

Відкликання/вилучення внутрішнього браку з реалізації

 

Для відповідного реагування на виявлення браку продукції поза межами підприємства (зовнішній брак) зручним інструментом є правила роботи зі скаргами.

 

Процес реагування на отриману скаргу та послідовність дій із бракованими харчовими продуктами:

  • отримання та фіксування інформації щодо невідповідної продукції. Інформація може бути внутрішнього походження (брак або підозра про можливий брак виявлено на підприємстві до відвантаження продукції) або зовнішнього (інформація надійшла від клієнтів або споживачів);
  • створення робочої групи, яка буде відповідати за процес вилучення/відкликання. Це можна робити наказом по підприємству або покласти ці обов’язки, наприклад, на групу НАССР на постійній основі;
  • оцінення ступеня можливої шкоди для споживачів;
  • визначення всіх місць, де потенційно може перебувати бракована продукція. Згідно з процедурою простежуваності необхідно зробити «Крок уперед»;
  • розпочати процедуру вилучення зовнішнього браку з обігу та у строк не більше ніж два робочі дні письмово поінформувати про виявлену невідповідність компетентний орган. Якщо невідповідна продукція могла потенційно потрапити до споживача, то необхідно інформувати споживачів про причини вилучення. Найзручніше та найшвидше для цього використати засоби масової інформації;
  • зробити всі кроки, що й для внутрішнього виявленого браку, щоб упевнитись у реалізації всіх можливих коригувальних заходів і мінімізації повтору подібної ситуації в майбутньому.

 

Коментар експерта

При виявленні браку на будь-якому етапі виробництва чи в разі виявлення його за межами підприємства необхідно приділити увагу навчанню персоналу:

  • брак виник через невідповідне виконання технологічних процесів – проведіть навчання всього виробничого персоналу щодо встановлених вимог;
  • брак виник через несправність обладнання – проведіть навчання персоналу, що відповідає за періодичний огляд і ремонт обладнання;
  • підприємство прийняло браковану сировину – проведіть навчання персоналу, залученого до вхідного контролю.