Онлайн-консультант фахівця з якості
E-журнал
Фільтр:
Всі
ISO 9001
ISO 45001
IFS
FSSC 22000
Технічне регулювання
Державний контроль і нагляд
Концепції харчової безпечності (НАССР, TACCP, VACCP)
Упаковка та маркування
Зберігання і транспортування
Метрологія
Екологічна, органічна та натуральна продукція
Експорт
Харчові відходи
Санітарні вимоги до приміщень і персоналу
Судова практика
Інші
ISO 22000
Ощадливе виробництво
Інтегровані системи менеджменту
Менеджмент-інструментарій
Ризик-менеджмент
Аудит
GlobalG.A.P
BRC
Безпечність сировини
Анонім
06.04.2023
ГМО – це питання біологічної безпеки

Впорядкувати вирощування ГМО культур в Україні має Закон «Про державне регулювання генетично-інженерної діяльності та державний контроль за обігом генетично модифікованих організмів і генетично модифікованої продукції для забезпечення продовольчої безпеки» (№ 5839), проєкт якого обговорили учасники круглого столу, організованого Комітетом ВРУ з питань аграрної та земельної політики.   

Участь в обговоренні також взяли представники Міністерства аграрної політики та продовольства України,  аграрні громадські організації, асоціації, виробники агропродукції та інші.

Перший заступник міністра агрополітики Тарас Висоцький наголосив, що вже зараз необхідно створити відповідний реєстр та систему контролю вирощування ГМ-культур, щоб чітко володіти інформацією щодо обсягів та площ їхнього виробництва. Найбільше це стосується сої

 

Цитата

«Треба чітко зрозуміти переваги продукції без ГМО на світовому ринку. Зокрема, це стосується вирощування генномодифікованої кукурудзи. Позиція Мінагрополітики  – не дозволяти її вирощування та будь-який обіг на території України. Що стосується цукрового буряку і ріпаку (в Україні, за інформацією учасників ринку, все-таки  є досвід культивування цих ГМ-культур), то наша пропозиція – відтермінувати заборону їхнього вирощування мінімум на вісім років:  три – до старту закону, а потім – ще п'ять перехідних років», – зазначив перший заступник міністра. 

 

Міністерство спільно з представниками Європейського Союзу, народними депутатами та стейкхолдерами  доопрацювали законопроєкт, врахувавши більшість зауважень та застережень.

 

Цитата

«Фактично наша країна зробила вибір і чітко прямує у напрямку ЄС. Тому всі зміни та реформи відбуваються також у цьому річищі. І аграрний сектор працюватиме за встановленими в ЄС правилами. Звісно, буде певний час для їхнього впровадження, діятимуть перехідні положення, можливо, й інші аспекти. Що стосується ГМО, то це питання біологічної безпеки й жодних компромісів тут не буде. І всі питання у цій сфері необхідно врегулювати до моменту вступу України в ЄС», – наголосив перший заступник міністра аграрної політики та продовольства України Тарас Висоцький.

Головною метою законопроєкту є виконання зобов’язань України за Угодою про Асоціацію між Україною і їхніми державами-членами. Разом з тим проводиться комплексний перегляд наявного регулювання у сфері ГМО, у тому числі в частині державного контролю за обігом ГМО, імплементувавши в законодавство України європейські правила регулювання сфери ГМО. Також законопроєкт сприятиме детінізації ринку обігу ГМО та створенню зрозумілих і прозорих правил для ведення бізнесу, пов’язаного з генномодифікованими організмами.

Представники аграрних громадських організацій та асоціацій підтримали запропонований законопроєкт та подякували за можливість взяти участь у його доопрацюванні, а також за враховані їхні пропозиції та зауваження.

 

Важливо

Проєкт Закону України «Про державне регулювання генетично-інженерної діяльності та державний контроль за обігом генетично модифікованих організмів і генетично модифікованої продукції для забезпечення продовольчої безпеки», реєстр № 5839 від 05.08.2021 було прийнято парламентом за основу 16 листопада 2022 року

 Основні положення законопроєкту передбачають:

  • розмежування повноважень органів державної влади з метою усунення дублювання функцій у сфері поводження з ГМО;
  • удосконалення системи оцінювання ризиків ГМО щодо можливого впливу на здоров’я людини та навколишнього природного середовища;
  • запровадження повноцінного регулювання генетично-інженерної діяльності в замкненій системі;
  • запровадження європейських механізмів державної реєстрації ГМО та створення єдиного реєстру ГМ-джерел (в чинному Законі  три реєстри: ГМО, генетично модифікованих сортів рослин та харчових продуктів);
  • запровадження поняття післяреєстраційного моніторингу та простежуваності;
  • удосконалення вимог до маркування ГМ-продукції;
  • посилення державного контролю на всіх етапах поводження з ГМО (створення, випробування, виробництва/вирощування, обігу і маркування), а також встановлення відповідальності за порушення законодавства у цій сфері.
Джерело: Міністерство аграрної політики та продовольства України