Онлайн-консультант фахівця з якості
E-журнал
Фільтр:
Всі
ISO 9001
ISO 45001
IFS
FSSC 22000
Технічне регулювання
Державний контроль і нагляд
Концепції харчової безпечності (НАССР, TACCP, VACCP)
Упаковка та маркування
Зберігання і транспортування
Метрологія
Екологічна, органічна та натуральна продукція
Експорт
Харчові відходи
Санітарні вимоги до приміщень і персоналу
Судова практика
Інші
ISO 22000
Ощадливе виробництво
Інтегровані системи менеджменту
Менеджмент-інструментарій
Ризик-менеджмент
Аудит
GlobalG.A.P
BRC
Безпечність сировини
Анонім

Яка на сьогодні чинна процедура внесення змін до ТУ? Чи є обов'язковим їх внесення до бази даних «Технічні умови України»? Чи можливо затвердити зміни лише на внутрішньому рівні?

На запитання відповідає
Людмила Аксьонова,
кандидат технічних наук, консультант із систем управління

В межах реформування системи державного контролю якості та технічного регулювання створено новий правовий механізм, спрямований на звільнення підприємців від необхідності проходження зайвих та обтяжливих адміністративних процедур. Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скорочення кількості документів дозвільного характеру» від 09.04.2014 № 1193-11 скасовано державну реєстрацію технічних умов (ТУ) та змін до них. Отже, з квітня 2014 державна реєстрація ТУ або змін до них в територіальних органах центрального органу виконавчої влади з питань технічного регулювання не є обов`язковою. 

Хто, згідно із новими вимогами законів України, вносить зміни до ТУ та затверджує ці зміни?

Низкою законодавчих актів України у сфері стандартизації встановлено, що ТУ є внутрішнім нормативним документом; організація стає власником ТУ: «…Право власності на ТУ належить організаціям, установам, за кошти яких вони створені або яким воно передано в установленому законом порядку…». Тому вносити зміни до ТУ та затверджувати ці зміни має власник підприємства. Наприклад, затверджувати зміни до ТУ можна наказом керівника підприємства. 

Процедура внесення змін до ТУ

Внесення необхідних змін до ТУ потрібно, щоб підтримувати цей нормативний документ в актуальному стані. Актуалізація – це  оновлення інформації згідно з найновітнішими даними. Процедура внесення змін до ТУ полягає в попередньому аналізі (або перегляді) цього документа на його придатність для подальшого застосування. Власник ТУ організовує їх перегляд  відповідно до можливих змін законодавства, технічних регламентів, нормативних документів або змін у технічних процесах, удосконалення об'єкта ТУ або інших внутрішньовиробничих причин. За результатами такого аналізу приймається рішення про заміну цього документа; внесення необхідних змін у цей документ тощо.

ТУ можуть бути частиною комплекту конструкторської/технічної документації на продукцію або окремим документом. Процедура внесення змін до ТУ на продукцію, які є складниками комплекту конструкторської документації (наприклад, ТУ на продукцію для промислових підприємств), наведена в СОУ КЗПС 74.9-02568182-003:2016 «Технічні умови України. Настанови щодо типової побудови, викладення, оформлення, позначення, прийняття та надання чинності». Процедура внесення змін до ТУ на продукцію (процеси, послуги), який є окремим документом, наведена в національному стандарті України «Розроблення, викладання та оформлення технічних умов. Методичний посібник».   

Згідно із Законом України «Про стандартизацію» від 05.06.2014 № 1315-VII (далі – Закон про стандартизацію) організація як власник ТУ має право не тільки вносити зміни у свій нормативний документ (ТУ), але й розробляти його. Це право закріплено у статті 16 Закону про стандартизацію, де встановлено: «...Підприємства, установи та організації мають право у відповідних сферах діяльності та з урахуванням своїх господарських і професійних потреб організовувати та виконувати роботи із стандартизації, зокрема: розробляти, приймати, перевіряти, переглядати та скасовувати технічні умови і зміни до них…». Закон про стандартизацію також зобов’язує власника ТУ належним чином управляти цим внутрішнім нормативним документом: «...Підприємства, установи та організації повинні установлювати процедури розроблення, прийняття, перевірки, перегляду, скасування та застосування ТУ...». Іншими словами, власник ТУ повинен мати документовану методику з управління ТУ, де встановлені процедури розроблення, прийняття, перевірки, перегляду, скасування та застосування ТУ.

Аналогічні вимоги щодо управління внутрішньою нормативною документацією встановлено в міжнародному стандарті ISO 9001, на основі якого створюють сучасні системи управління (система управління якістю; система управління якістю та безпечністю продукції тощо). 

Коментар експерта

Якщо на підприємстві впроваджено сучасну систему управління, це значно спрощує управління ТУ. Не обов’язково розробляти нову методику для управління ТУ. Для цього достатньо доповнити чинну методику «Управління документацією» вимогами щодо управління ТУ. 

Практика

Фрагмент методики «Управління документацією», яка описує вимоги щодо управління ТУ: 

«Внесення змін до ТУ відбувається у випадках:

  • актуалізації (зміни) стандартів та нормативних актів, на які є посилання в тексті ТУ;

  • розширення асортименту продукції;

  • зміна строків зберігання, пакування, тощо.

...

Максимальна кількість змін до ТУ – 5, після чого розробляється його нова редакція.

Скасування дії ТУ проводиться наказом, де обумовлюють порядок вилучення з обігу оригіналів та копій ТУ».

Залежно від діяльності підприємства та виду ТУ, для опису управління цим документом застосовують СОУ КЗПС 74.9-02568182-003:2016 або Методичний посібник. У цих стандартах визначено правила, як будувати, викладати положення та оформлювати ТУ, а також вимоги до їхнього змісту та рекомендації щодо внесення змін до них.       

Чи обов'язково реєструвати зміни до ТУ в базі даних «Технічні умови України»? 

Довідка

База даних «Технічні умови України» – автоматизована система збирання, накопичення та опрацювання даних про чинні ТУ України. Утримувачем Головного фонду ТУ України та електронної бази даних «Технічні умови України» є державне підприємство «УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ». 

Згідно із СОУ КЗПС 74.9-02568182-002:2014 «Головний фонд технічних умов України та база даних «Технічні умови України». Загальні вимоги»: «…Інформація про ТУ та зміни до них вноситься до бази даних на добровільних засадах, за заявою власника…». Тому власники ТУ за власним бажанням можуть реєструвати ТУ або зміни до цього документа в базі даних «Технічні умови України», якщо в цьому є потреба. При цьому, згідно із СОУ КЗПС 74.9-02568182-002, власник ТУ може передавати у базу даних тільки актуалізований документ, тобто який належним чином управляється в організації: «…Інформація про ТУ та зміни до них вноситься до бази даних за умови позитивних результатів їх перевірки на відповідність вимогам законодавства, технічних регламентів та нацстандартів України...».

Звичайним аргументом передачі ТУ до бази даних є дотримання вимог Закону України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 № 1023-XII щодо надання інформації споживачам: «…Інформація про продукцію повинна містити найменування нормативних документів (ТУ), вимогам яких має відповідати продукція…». Проте, у Господарському кодексу України (стаття 268 «Якість товарів, що поставляються») пояснюється: «…Якщо ТУ не опубліковано у загальнодоступних виданнях, її копії повинні додаватися постачальником до примірника договору покупця на його вимогу…».