Онлайн-консультант фахівця з якості
E-журнал
Фільтр:
Всі
ISO 9001
ISO 45001
IFS
FSSC 22000
Технічне регулювання
Державний контроль і нагляд
Концепції харчової безпечності (НАССР, TACCP, VACCP)
Упаковка та маркування
Зберігання і транспортування
Метрологія
Екологічна, органічна та натуральна продукція
Експорт
Харчові відходи
Санітарні вимоги до приміщень і персоналу
Судова практика
Інші
ISO 22000
Ощадливе виробництво
Інтегровані системи менеджменту
Менеджмент-інструментарій
Ризик-менеджмент
Аудит
GlobalG.A.P
BRC
Безпечність сировини
Анонім

Яким чином проводити оцінювання ризиків підприємств харчової промисловості?

На запитання відповідає
Тетяна Литвиненко,
cертифікований аудитор, консультант з розробки та впровадження систем менеджменту на відповідність міжнародним стандартам ISO 9001, ISO 22000 (Система НАССР)

Основні документи, які є джерелом знань та вимог щодо впровадження ризик-менеджменту на підприємствах харчової промисловості:

  • ISO 31000:2018 «Менеджмент ризиків. Принципи та настанови»;
  • ISO 31010:2019 «Менеджмент ризиків. Методи оцінки ризику»;
  • ISO Guide 73:2009 «Управління ризиками - Словник».


Відповідно до стандартів ризиком є вплив невизначеності. Будь-яка діяльність організації пов’язана з ризиком. Аби взяти під контроль ризики, компанія має визначити їх, провести аналіз та розробити певні заходи реагування.

Першим етапом є складання реєстру ризиків, під час якого необхідно пам’ятати, що ризики поділяються на ризики організаційного та оперативного рівнів. До реєстру ризиків заносяться всі ризики, які можуть мати вплив на діяльність підприємства з точки зору безпечності харчової продукції

Коментар експерта

Оцінка ризиків проводиться з метою визначення рівня ризиків і виділення найбільш значущих (критичних) ризиків, які можуть негативно впливати на діяльність підприємства і досягнення його стратегічних цілей щодо безпечності харчових продуктів.

Для кожного виявленого ризику необхідно оцінити наслідки, які понесе підприємство від реалізації такого ризику та ймовірність його реалізації.

Зручним інструментом для цього може стати матриця наслідків і ймовірностей. Кількість точок у матриці може бути будь-якою.

За результатами оцінки ризики підприємства  можна розділити на три рівні:

Рівень 1 – підприємства із високими ризиками. Такі ризики є неприйнятними для підприємства і вимагають активних заходів реагування керівництва.

Рівень 2 – підприємства із середніми ризиками. Рішення щодо таких ризиків приймаються на рівні структурних підрозділів компанії і власників ризиків.

Рівень 3 – підприємства із низькими ризиками. Ці ризики прийнятні для організації і не вимагають серйозного фінансування.

Коментар експерта

Залежно від рівня ризику обираються заходи керування ним. Для ризиків, які потрапили до високого рівня, розробляють плани заходів з їхнього управління, включаючи терміни реалізації та відповідальних осіб.

Заходи з управління ризиками можуть бути розроблені на підставі одного з таких методів:

  • усунення джерела ризику;
  • поділ ризику з іншою стороною (включає контракти і фінансові ризики);
  • прийняття ризику;
  • ухилення від ризику;
  • зменшення впливу ризику.


В рамках моніторингу реєстр ризиків актуалізуються не рідше одного разу на рік. В рамках моніторингу ризиків:

  • ідентифікуються нові ризики;
  • переглядається оцінка рівня ризику;
  • розглядається статус впровадження та ефективність заходів з управління ризиками.
  • за необхідності розробляються додаткові заходи з управління ризиками.

Завантажуйте зразок заповнення Реєстру ризиків.